Adoptietraject

Samen naar een nieuwe manier van werken.

Gebruikers krijgen steeds meer te maken met snelle veranderingen binnen technologie en organisatie. Daar hoort een passende begeleiding bij. Bij de overgang naar de cloud, een nieuwe versie van Windows of een andere applicatie hoort een nieuwe werkwijze en gedragsverandering. Een goed adoptieplan en begeleiding zorgt ervoor dat de weerstand bij gebruikers weggehaald wordt, zodat er hogere medewerkerstevredenheid is en het maximale uit de nieuwe tool wordt gehaald. Ons adoptietraject is volledig gericht op het vertrouwd worden én werken met de nieuwe werkplek. 

Hoe ziet zo'n adoptietraject eruit?

De adoptiecoach stelt een plan op om te zorgen dat iedereen na de migratie prettig en efficiënt kan werken. In hoofdlijnen verloopt dit traject volgens de onderstaande stappen:

Adoptietraject

Stap 1: Inventarisatie 

Uit ervaring weten we dat er een persoonlijke aanpak nodig is voor een vlekkeloze overgang naar de nieuwe werkmethode. Voordat we beginnen met het project gaan we in gesprek met een geselecteerde groep medewerkers (key-users) die de organisatie weerspiegelt. Hoe werken jullie nu? Hoe willen jullie (samen)werken? Daarnaast inventariseren we  

  • welke impact de ict-vernieuwingen hebben;  
  • welke impact de veranderingen hebben op de dagelijkse werkzaamheden;  
  • welke kennis er nog ontbreekt;  
  • en wat de bekende communicatiekanalen binnen de afdelingen zijn.   

We nemen deze key-users mee in het ontwerp, het testen en de realisatie van de nieuwe oplossingen. Daarnaast zullen zij ambassadeurschap creëren onder hun teamleden en hen enthousiasmeren over de nieuwe manier van werken.  

Stap 2: Campagnes 

Door middel van verschillende (awareness)campagnes bereiden we de medewerkers voor op de komende veranderingen. Hiervoor gebruiken we de bekende communicatiekanalen voor. We stemmen dit af op verschillende type medewerkers; er wordt per afdeling gezocht naar een invalshoek waarmee we de medewerkers aansporen om met de nieuwe techniek aan de slag te gaan. Per doelgroep bieden we dan simpele kleine stukjes informatie aan over de nieuwe technologie. Middels een What's in it for me campagne leggen we de échte voordelen uit voor de medewerkers toegespitst op hun werkzaamheden en behoeftes, zodat het natuurlijk en zelfs aanlokkelijk voelt om de overstap te maken.  

Stap 3: Trainingen 

Hoe dichter we bij de migratie komen, hoe hoger de intensiteit van het adoptietraject. Via trainingen en workshops zorgen we dat gebruikers van allerlei niveaus de vaardigheden leren om hun werkzaamheden in de nieuwe omgeving uit te voeren. Daarnaast zorgen we voor duidelijke handleidingen, instructievideo's en tips & tricks gedrukt op prisma's op de bureaus.  

Stap 4: Na de migratie 

Na de migratie zorgen we voor extra ondersteuning op de vloer (floorwalkers) waar medewerkers met technische of functionele vragen terecht kunnen. De floorwalkers kunnen de oplossingen en handigheidjes direct op de computer van de gebruiker laten zien en zorgen dat zij verder kunnen werken. Daarnaast bieden wij indien nodig extra of vervolgtrainingen aan. Als alles voltooid is beschrijven we onze successen: de hele organisatie mag weten hoe iedereen met goed gevolg over is gegaan naar een nieuwe manier van werken.  

Leg nu je vraag voor

bas-van-roon.png
Bas van Roon
Outsourcing Expert

Bespreek uw vragen direct

Wil je meer weten? Neem direct contact met ons op. Dat kan door ons te bellen op +31886532777, of ons te mailen door hieronder te klikken.